El Flipped Classroom (FC) o aula invertida, és un model pedegògic en el que transferim determinats procesos d'aprenentatge fora de l'aula, aprofitant el temps al centre per a poteniciar altres pràctiques o procesos. La classe inversa és una metodologia que ofereix molts avantatges, entre ells, la virtut de no ser un model tancat, sinó obert que permet la seva fusió amb altres models i metodologies educatives. De fet, a voltes, es combinen més d’un model en un mateix procés d’ensenyament-aprenentatge.
Existeixen nombrosos enfocaments educatius amb els que s’ha combinat la classe inversa. La classe inversa no és una tècnica sinó un model pedagògic que troba les seves arrels en diferents arguments de base psicològica sobre l’aprenentatge centrat en l’estudiant. Aquest model es basa en dedicar el temps de classe a la realització d’activitats en les que l’alumnat és el protagonista de l’aprenentatge (resolent problemes, treballant de forma col·lectiva, elaborant projectes, etc.) i no a la realització d’explicacions teòriques que es poden efectuar en casa a través dels diferents mitjans tecnològics, permetent així l’adaptació dels diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat.
Existeixen nombrosos enfocaments educatius amb els que s’ha combinat la classe inversa. La classe inversa no és una tècnica sinó un model pedagògic que troba les seves arrels en diferents arguments de base psicològica sobre l’aprenentatge centrat en l’estudiant. Aquest model es basa en dedicar el temps de classe a la realització d’activitats en les que l’alumnat és el protagonista de l’aprenentatge (resolent problemes, treballant de forma col·lectiva, elaborant projectes, etc.) i no a la realització d’explicacions teòriques que es poden efectuar en casa a través dels diferents mitjans tecnològics, permetent així l’adaptació dels diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat.
Vygotsky
Aquest model pedagògic es considera un sub-model dels entorns mixtes, segons la taxonomia de Staker i Horn (2012). L’aprenentatge mixt o híbrid es defineix com un programa d’educació formal en el que els estudiants aprenen en línia, al menys en part, amb algun element controlat per l’estudiant pel que fa al temps, lloc o ritme; supervisat, al menys parcialment, de manera tradicional en algun lloc fora de casa i les modalitats del qual al llarg de cada ruta d’aprenentatge estan dissenyades de forma interconnectada per proporcionar un aprenentatge integrat (Christensen, Horn i Staker, 2013).
Jean Piaget
A més de considerar-se els aspectes tecnològics, la base teòrica de l’aprenentatge està íntimament relacionada amb el model constructivista: d’una banda amb la teoria del conflicte cognitiu exposat per Piaget, i, d’altra banda i més especialment amb Vygotsky i la zona de desenvolupament proper (ZDP), en quant al procés de construcció col·laborativa, qüestionament i resolució del problema en un treball conjunt. Així mateix, la teoria de l’aprenentatge experiencial de Kolb (1984), fonamentada en Piaget, Dewey i Lewin, basada en un “cicle d’aprenentatge continu en el que s’experimenta, reflexiona, contempla i actua sobre el que s’aprèn” (Coufal, 2014), es considera com la part essencial dels enfocaments de l’aprenentatge centrat en l’alumne.
EXPLICACIÓ I DEFINICIÓ DEL CONCEPTE MITJANTÇANT VÍDEO
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada